Så får du andra att minnas det du sagt

Du håller en presentation, ger instruktioner eller argumenterar för ett fantastisk idé. Bara för att upptäcka att de andra fortsätter att göra precis som vanligt, eller helt glömde bort något viktigt du sagt. 

Varför blir det så och vad kan du göra åt det?

Vi har två stora saker att jobba emot här. Det första är hjärnans minnesfilter, som gör att det bara är en liten del av all information som verkligen läggs på minnet.

Det andra är hjärnans invanda mönster. Det är alltid lättare att göra som man brukar än att göra på ett nytt sätt. Hur bra argument du än har för att någon ska göra något annorlunda, är risken stor att när denna väl hamnar i situationen så gör den på exakt samma sätt som förra gången.

8 knep för att nå fram!

Vi kan ta minnesforskning och minnestekniker till hjälp för att se till att andra kommer ihåg det vi vill att de ska komma ihåg. Här är 8 knep som lyfter fram budskapet.

1. Välj ut

Välj ut vad andra ska komma ihåg och vad de ska göra. Sortera bort så mycket onödig information som möjligt, den tröttar ut och distraherar hjärnan. Tänk 1 budskap per mejl eller ppt-slide.

2. Skapa en bild

Använd bilder, symboler och liknelser. De är oslagbara för att förtydliga en process, en jämförelse eller ett resultat. Bilder kan också inspirera oss, väcka känslor och påverka oss på ett djupare plan. Du kan även använda mentala bilder och beskriva resultatet, visionen eller hur du vill att någon agerar i en given situation.

Få andra att minnas det du sagt

Symboler istället för ord kan förstärka budskapet

3. Börja och sluta smart

Säg det viktigaste först. Och sist. Det är vanligt att man börjar tex en presentation av sitt företag med att ge lite bakgrundsfakta:

”Vi är 72 anställda, har funnits sen 2005, har kontor i Stockholm och Malmö”

Om den infon verkligen behöver vara med, spar den till lite senare. Börja med det du vill ska göra avtryck, det de ska komma ihåg. Och avsluta med ditt viktigaste medskick.

4. Repetera

Det tål att upprepas, vi behöver bli påminda. Upprepa det viktiga, sammanfatta och skicka gärna ut ett mejl efteråt med din viktigaste slutsats i en mening.

5. Använd kroppsspråk och röst

Öva på att variera röstläget och att prata med inlevelse, känsla och engagemang. Ta pauser och betona viktiga ord. Använd gester för att förtydliga det du säger och göra budskapet mer visuellt.

6. Involvera och gör det relevant!

Vi kommer ihåg det vi själva är delaktiga i, det som har en mening och ett sammanhang. Få andra att göra, testa, diskutera och reflektera. Då börjar det arbetas in som en naturlig del i hjärnans mönster.

7. Var konkret

Om du på nyårsafton lovar dig själv att börja jogga är risken stor att det rinner ut i sanden. Om du däremot bokar in i kalendern att du ska springa varje tisdag och torsdag kl 11-12 är chansen större att det blir av.  Vill du få någon annan att ändra en vana behöver du tänka på samma sätt. Se till att ni kommer fram till exakt vad, hur, när och varför något ska göras. Vilka steg är det som ska tas?

8. Checka av

Se till att få en bekräftelse på att det viktigaste har gått fram. Och hitta sätt att checka av efteråt, att följa upp eller fråga hur det har gått.

Så nästa gång du vill presentera eller förändra något, var medveten om hjärnans minnesfilter och invanda mönster. Öka dina chanser att lyckas genom att förbereda dig innan. Vad är det viktiga? Hur kan jag göra det konkret och tydligt? Och kan jag förmedla det med bilder, känsla och engagemang?


Du kanske också gillar:

Boka en föreläsning om hjärnan

En inspirerande föreläsning om hjärnan, motivation & kreativitet.

Föreläsare hjärnan & distansarbete
Föreläsare hjärnan på jobbet
Föreläsare kreativitet