Det här är en kul studie om hur placebo kan påverka vår kreativitet. 90 studenter fick dofta på en substans med stark kaneldoft innan de gjorde olika kreativitets-tester.
Till hälften av studenterna uppgav testledarna att den här doften kunde öka människors kreativitet. Dessa personer visade sig också bli mer kreativa i testerna. De hade mer originella idéer än de i kontrollgruppen, som också hade doftat på kanel men utan att få veta något om dess påstådda effekter. Placebo-effekten verkar alltså fungera även på kreativitet!
Att tro på sin kreativitet
Med andra ord: Tror vi att vi är kreativa så blir vi det. Det här är värt att fundera extra kring. Hur kan vi få större tilltro till vår kreativitet? Hur får vi andra att tro på sin kreativitet?
Personlighetstester och deras effekt på kreativitet och självbild
När jag är ute och föreläser får jag ibland höra att deltagarna har gjort personlighetstester och tillhör vissa färger som visar att de är – eller inte är – kreativa.
Syftet med dessa personlighetstester kan ofta vara att skapa samtal och inse att vi alla är olika, och det finns fördelar och poänger med det. Men att få resultatet av ett personlighetstest påverkar också vår bild av vilka vi är. Om ett test visar att jag är kreativ är chansen stor att jag också blir mer kreativ. Om testet visar att jag inte är kreativ, finns risken att jag blir mindre kreativ efteråt.
Om studien
Försökspersoner delades slumpmässigt in i två grupper – en kontrollgrupp och en placebogrupp. Båda grupperna utsattes för samma doft, men endast placebogruppen informerades om doftens påstådda förmåga att öka kreativitet och minska hämningar. Deltagarna genomförde sedan olika kreativitetstester. Resultaten visade att placebogruppen uppvisade högre originalitet i sina kreativa lösningar jämfört med kontrollgruppen.
Studiens tre kreativitetstester
Kreativiteten utvärderades med tre tester, AUT, CFG och TTCT, läs mer om dem här nedan. Placebogruppen hade högre originalitet i två av dem (AUT och CFG), men inte i den tredje (TTCT). Storleken på de signifikanta effekterna var måttlig till stark, och effekterna var fördelade bland de flesta medlemmarna i placebogruppen.
Test 1: Creative Foraging Game (CFG)
Ett dataspel där deltagarna skulle skapa former genom att flytta tio identiska rutor. Deltagarna blev ombedda att välja ut former de fann intressanta eller kreativa. CFG erbjuder deltagarna en enorm mängd möjliga former – hela 36 446 för att vara exakt. Detta gjorde det möjligt att analysera kreativa tankeprocesser med hjälp av en algoritm som ständigt registrerade och analyserade spelarnas drag och reaktionstider.
Originalitet bedömdes genom att tilldela varje form i CFG en sannolikhet baserad på en databas med 100 spel av deltagare som inte deltog i den aktuella studien. Deltagarna i placebo-gruppen genererade fler kreativa former utanför de vanliga kategorierna.
Test 2: Alternate Uses Test (AUT)
Deltagarna fick en lista med fem vanliga föremål (sko, nål, lakan, spik och knapp) och uppmanades att inom 10 minuter lista så många alternativa användningar som möjligt för varje objekt, med syfte att tänka på originella användningar. Endast svar som inte innehöll de givna vanliga användningarna räknades.
Deltagarna i placebogruppen hade signifikant högre orginalitet än kontrollgruppen.
Test 3: Torrance Test of Creative Thinking (TTCT)
Deltagarna fick en sida med 35 cirklar och blev ombedda att rita så många olika teckningar som möjligt inom 10 minuter, med fokus på originalitet och kreativitet. För att jämföra placebo- och kontrollgrupperna användes Mann-Whitney-testet, en metod lämplig för att hitta icke-normalfördelade data.
Det här var det enda testet där ingen signifikant effekt av placebo observerades.
Vad kan det här bero på?
Forskarna resonerar kring två möjliga förklaringar. Den första är baserad på tidigare forskning som visar att kreativitet påverkas av motivation. Yttre motivation visade sig mestadels vara skadliga för kreativitet, medan inre motivation är starkt associerad med kreativa förmågor. Deltagarna trodde att doften ökade deras kreativitet, vilket kan ha gett dem en ökad känsla av kompetens, vilket är en viktig faktor för inre motivaition. Läs mer om inre och yttre motivation.
En andra möjlig förklaring är att placebogruppen minskade de hämningar som normalt begränsar kreativiteten. Kreativitet har tidigare visat sig öka under förhållanden med minskade hämningar, som alkoholkonsumtion eller tidsperioder med nedsatt kognitiv kontroll. Att höra att doften ökar kreativitet och minskar hämningar, kan därför skapa en faktiskt minskning av hämningar.
Källa: Rozenkrantz L, Mayo AE, Ilan T, Hart Y, Noy L, Alon U (2017) Placebo can enhance creativity. PLoS ONE 12(9): e0182466. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0182466
Artikeln är skriven av Gabriella Wejlid, föreläsare inom kreativitet och författare till flera böcker om hjärnan, bland annat konsten att få hjärnan att göra som du vill.
Boka en föreläsning om hjärnan
En inspirerande föreläsning om hjärnan, motivation & kreativitet.
Föreläsare hjärnan på jobbet
Föreläsare kreativitet
Föreläsare motivation
Julklappstips!
Konsten att få hjärnan att göra som du vill
Motivation - Vanor - Kreativitet - Fokus - Lugn
Boken är fylld av tips på hur du får hela hjärnan att dra åt samma håll, skapar mer flöde och gör livet enklare.