Senaste numret av Du & Co har fantastiska artiklar om unga företagare. Ett inspirerande exempel på problemlösning kommer från Jacob Westerlund och Fredrik Löfgren på reklambyrån Wilson Creative. Byrånamnet kommer från ett skolprojekt, men det var inte helt lätt att registrera det hos PRV.

”Eftersom ingen i företagets ledning heter Wilson sa PRV nej. Jacob letade då fram en telefonkatalog, hittade en 75-årig dam i Kalmar med efternamnet Wilson och knallade dit med en påse bullar och frågade om hon kunde tänka sig att vara suppleant i byråns styrelse. Hon sa ja, och PRV godkände namnet.”

Ja, svårare än så behöver det ju inte vara. Men hur kommer man på en sådan lösning? Ett tips när man stöter på hinder är att sätta sig ner och skriva ner alla tänkbara lösningar, utan att avfärda någon av dem för tidigt. I det här fallet skulle det kunna vara:

  • Byta mitt eget namn till Wilson
  • Få någon annan i styrelsen att byta namn till Wilson
  • Få in någon i styrelsen som heter Wilson
  • Muta PRV med bullar
  • Bråka med PRV
  • Hitta ett ännu bättre namn på byrån

När man har fått ner tänkbara lösningar på papper kan man se dem klarare och välja ut några som är extra intressanta att fundera vidare på. När man har gjort en sådan här process några gånger har man också börjat träna kreativiteten, så att smarta, oväntade lösningar kan börja dyka upp av sig själva.

Läs mer: