Meditation som mental styrketräning

Är det du som väljer vad du vill fokusera på eller drar tankarna iväg lite som de själva vill?

Om du har svårt att fokusera och lätt blir distraherad kan du ha mycket att vinna på att träna ditt fokus. Så att det är du som väljer vad din hjärna ska ägna sig åt. Kanske vill du fokusera fullt ut på en uppgift trots att det är störningar i bakgrunden? Eller fokusera på talet du ska hålla istället för att tänka på att du är nervös? Eller vara fullt närvarande i mötet med någon, och släppa tankarna på att det är stressigt på jobbet?

Ett effektivt sätt att träna fokus är att göra en meditation där man fokuserar på en enda sak, t ex sin andning, och hela tiden lyfter tillbaka fokus dit.

Tycker du att meditation inte är något för dig? Kanske för att du inte kan ”sluta tänka” eller lätt blir rastlös? Det är lite som att säga att armhävningar inte passar dig, för att du blir trött i armarna av dem. Det är ju en del av träningen, och det är själva träningen som är målet! Målet är inte perfektion, det finns inget bra eller dåligt, rätt eller fel. Bara släpp allt dömande och se allt som händer som en del av träningen.

En fokustränande meditation kan gå till ungefär så här:

  1. Blunda och fokusera på din andning. Slappna av.
  2. Du dras troligen iväg av en tanke. Det kanske tar en stund innan du märker det. Men plötsligt upptäcker du det – oj, en tanke! Acceptera det. Det är helt ok. Släpp tanken och fokusera tillbaka till andningen.
    Nu har du gjort en mental armhävning!
  3. Fortsätt fokusera på andningen.
  4. Efter en stund blir du kanske rastlös. Upptäck det. ”Nu blev jag rastlös!” Acceptera det, släpp taget om det och fokusera tillbaka till andningen.
    Grattis, du har nu gjort två armhävningar!

I början kan det räcka med några minuters träning, för att sedan öka till 10 eller 20 minuter. Blir du frustrerad har du antagligen gått in i ett rätt/fel/borde-tänk. Upptäck det, acceptera det och släpp det. Med tiden kommer pausen mellan tankarna blir längre och längre, och träningen ger då också vila till hjärnan.

Det du har att vinna på en stark fokusmuskel är bland annat:

  • Du kan prestera bra, och hitta lugnet, även när du är stressad eller nervös.
  • Du kan göra ditt jobb även när det är störningar i bakgrunden.
  • Du kan fokusera på det du VILL fokusera på, vilket gör det lättare att lära sig nya saker, arbeta effektivt med en uppgift, hålla en bra presentation eller bara vara fullt närvarande och njuta av stunden.

Lycka till med träningen!

Comments are closed.