Låt hjärnan ha roligare på jobbet

Hjärnan vill ha roligt! Den mår bra av omväxling, kreativitet, utveckling och en balans mellan utmaningar och vila. Här kommer 10 tips på hur din hjärna kan få roligare på jobbet.

Fokusera på dina styrkor1. Gör mer av det du är bra på
När vi fokuserar på våra styrkor blir vi både mer produktiva och mer motiverade. Vi mår bra av att få använda våra styrkor och talanger, att bidra med det just vi är bra på. Ofta är det också de här uppgifterna vi tycker är roligast, och som sätter riktig fart på vår entusiasm och vårt engagemang. Var ligger dina styrkor och hur kan du använda dem ännu mer?

2. Bli ännu bättre
Att utvecklas är ett grundbehov hos människan. Vi behöver känna nyfikenhet, få nya utmaningar, höja vår kompetens och skapa nya kopplingar i hjärnan. Vi vill se att vi går framåt och klarar saker som vi inte kunde tidigare. Finns det något område där du skulle vilja fördjupa dina kunskaper? Eller finns en möjlighet att sätta sig in i något helt nytt?

3. Trigga belöningssystemet
När hjärnans belöningssystem går igång frigörs bland annat dopamin som ger oss en energikick och gör att vi mår bra. Belöningssystemet kan triggas av saker som att bocka av något på att-göra-listan, nå ett mål, skapa eller förbättra något, se fram emot något och att ge och få positiv feedback. Vi kan alltså må bättre av att t.ex. dela upp att-göra-listan i flera mindre punkter med delmål och belöningar. Hur kan du lägga upp arbetet för att få lite fler dopaminkickar?

4. Hitta flow
Känslan av flow är att man är helt uppslukad av det man gör och glömmer tiden. Flow uppstår ofta när vi jobbar i den perfekta balansen mellan utmaningen och vår förmåga. När uppgiften är precis lagom svår, när vi får skärpa till oss vårt yttersta och samtidigt känner att vi klarar av det och hela tiden går framåt. Vilken del i ditt arbete har störst möjlighet att skapa flow? Och hur kan du öka förutsättningarna för det? För att ha en chans att hamna i flow behöver vi kunna jobba ostört. Stäng om möjligt ute störningsmoment och ta ett beslut att ägna dig helt åt uppgiften en viss tid.

5. Helpausa
Ge hjärnan flera riktiga pauser under dagen, helst innan den blir helt slut. Skriv ner det du behöver komma ihåg så du kan släppa det för en stund. Gör något helt annat, t.ex. ta en snabb promenad som ger både vila och nytt syre till hjärnan. Du blir mer effektiv med flera riktiga pauser än att kämpa på med en hjärna som börjar bli trött.

Tävling6. Tävla
Drivs du av tävling och utmaningar? Hitta nya sätt att tävla mot dig själv eller andra! Det här passar särskilt bra för enkla rutinuppgifter. Sätt upp utmaningar, dags-mål och milstolpar. Låt det vara lättsamt och kul! Det kan vara att klara något på tid, klara ett visst antal av något, memorera information eller vad som helst som är mätbart.

7. Skapa en ny vana
Är det något du skulle vilja göra annorlunda? En vana eller rutin du skulle vilja förändra, börja med, sluta med eller byta ut? Det kan vara något litet och enkelt. Se till att göra det konkret och bestäm exakt vad du vill göra, när och hur. Att planera för, och genomföra, en förbättring sätter igång belöningssystemet i hjärnan, stärker känslan av att gå framåt och ger ny energi.

8. Få utlopp för din kreativitet
Att få använda kreativitet i arbetet ökar motivationen, arbetsglädjen och engagemanget. Uppmärksamma stora eller små saker som kan förbättras, lösas, skapas eller utvecklas. Det kan vara alltifrån nya lösningar för organisationen till nya sätt att genomföra ditt arbete. Kanske kan du hitta smarta sätt att rationalisera bort de där tråkiga eller stressande arbetsuppgifterna? Eller åtminstone göra dem roligare?

9. Hitta humor och överraskning
Hitta sätt att få in humor, glädje och överraskning i arbetsdagen. Kan du överraska din hjärna genom att göra något annorlunda? Kan ni ha möten på nytt sätt eller på ny plats? Vad händer om du bryter vanor och rutiner och gör något tvärtom, i ”fel” ordning eller i samarbete med nya personer?

10. Sätt igång cirkulationen
Något av det bästa vi kan göra för att hålla hjärnan i form är att motionera. Sätt igång cirkulationen med valfri träningsform! Ju bättre hjärnan fungerar desto roligare kan den ha, eftersom det finns energi över till förbättringar, utveckling och kreativitet.


Du kanske också gillar:

Comments are closed.