7 sätt att stretcha hjärnan

HjärnträningHjärnan utvecklas och omformas hela tiden efter hur den används.
Den kan också stelna fast i gamla mönster, rutiner och åsikter.

När vi utmanar och överraskar hjärnan blir den smidigare, piggare och mer kreativ. Det blir helt enkelt lättare att hitta lösningar och idéer när vi är vana att tänka nytt!

Träningspass för en smidig hjärna

1. Bryt en vardagsrutin
Att följa samma rutiner varje dag spar energi, men att plötsligt bryta dem GER energi. Hjärnan vaknar till, får nya intryck och har roligare. Ät något nytt till frukost, ta en ny väg till jobbet, luncha med en ny kollega, anta en utmaning, lär dig något nytt, upptäck en ny plats eller läs den del av tidningen du inte brukar läsa.
Hitta en vana eller ett mönster som du kan bryta för att väcka och överraska hjärnan!

2. Använd kropp och sinnen på andra sätt
Det är lätt att ge hjärnan en ny utmaning, prova bara att rita något med ”fel” hand (vänsterhanden om du är högerhänt). Eller prova att äta i totalt mörker, bädda sängen medan du blundar eller stå på ett ben när du borstar tänderna. När vi hanterar en situation på ett nytt sätt skapas nya kopplingar i hjärnan, och våra sinnen skärps.

3. Hitta på ett projekt eller en utmaning
Vissa har som livsprojekt att besöka alla världens länder eller bestiga världens högsta berg. Men det behöver inte vara fullt så dramatiskt. Det kan också vara att hitta 20 olika sätt att ta sig till jobbet, att prova alla pass på gymmet eller läsa sin favoritbok på tre olika språk. Att ha en utmanande projekt eller en bucket-list ger garanterat nya erfarenheter, ny motivation och sätter igång hjärnans belöningssystem.

4. Använd teman
Om du fastnar i vardagsrutiner, prova teman för att sätta igång fantasin och tänka nytt. Kan alla veckans middagar ha olika färg? Eller teman som kultur, tidsepok eller ”oväntade kombinationer”? Kan du ha teman på torsdagmorgnar, fredagskvällar eller nästa jobbmöte?

5. Hitta problem
Skriv upp alla vardagsproblem och irritationsmoment du stöter på och hitta på lösningar. Vem vet, det kanske dyker upp en ny affärsidé?

6. Gör det som inte är din grej
Gör något du är rädd för eller något som inte är ”din grej”. Under livet samlar vi på oss en enorm lista med saker som ”inte är min grej”. Saker vi inte gillar, inte förstår oss på eller inte är bra på. Några saker har vi verkligen gett en ärlig chans, några har vi provat kanske en gång, och många saker har vi faktiskt inte provat alls. Ju längre den här listan blir, desto mer begränsat blir vårt liv. Vad finns på din lista? Är det inte din grej att hålla ett tal, ta en danslektion, lyssna på viss sorts musik, lära dig 20 decimaler av Pi eller läsa poesi? Prova!

7. Gör något som inte är din grej – och gilla det
Nu börjar det blir riktigt intressant. Någon med talarskräck kan ta mod till sig och hålla ett tal, och någon med höjdskräck kan tvinga sig upp i en bergochdalbana. Det tränar upp modet och självförtroendet. Men för att verkligen utvecklas, förändra hjärnan och expandera, behövs lite till… Du ska inte bara gör det, utan upptäcka det! Alltså åka bergochdalbanan med ögonen öppna njuta av upplevelsen. Eller hålla ett tal där du är närvarande fullt ut, har roligt och inte dömer dig själv efteråt. Eller att verkligen lyssna in och förstå den där musikstilen, eller se skönheten i ett matematiskt problem… Det här behöver inte bli ditt nya intresse för livet. Det räcker med att bara få en glimt av varför andra kanske tycker att det här är det roligaste som finns.

Ta eventuella misslyckanden med humor och acceptera en eventuell nervositet. Nervositet är trots allt bara bubblande energi i kroppen, faktiskt inte helt olikt en förälskelse eller den förväntan ett barn känner på julaftons morgon…


Du kanske också vill läsa:


Comments are closed.